Hej Bertil,
Tack för din engagerande kommentar.
MyHeritage är medvetna om vad Geni är och vad de har att erbjuda sina kunder och inom vilka områden som det behövs förbättring. Till exempel erbjuder MyHeritage uppbackningstjänster, vilket är något som Geni inte erbjuder sina kunder.
Vi försöker via våra sociala mediakanaler, med hjälp av kundtjänst och pressmeddelanden etc. att kommunicera alla ändringar som görs och utvecklingssteg som tas.
Vi kommer att fortsätta att driva Geni.com som en separat webbplats som behåller namnet Geni. Vi har för avsikt att fortsätta utveckla Genis vision att skapa världsträdet och lägga till fler resurser för att de ska kunna nå sin potential. Många förmåner kommer att nå Genis användare tack vare MyHeritages teknologier och expertis.
Om livstidskontraktet. Detta är inte något som MyHeritage erbjuder, och av den anledningen har dessa kontrakt tagits bort. De användare som tidigare hade livstidskontrakt har nu istället fått ett fem år långt abonnemang plus ett gratis fem årsdataabonnemang på MyHeritage.
Vi har köpt Geni för att utöka antalet användare och information på MyHeritage (de har 7 miljoner registrerade användare jämfört med 65 miljoner användare på MyHeritage), för att ansluta Genis duktiga medarbetare till vårt arbetslag, för att lägga till de teknologier som de har skapat till vårt produktutbud och för att fortsätta vårt uppdrag att hjälpa familjer världen över att skapa deras släktträd och dela deras släkthistoria på webben.
Vänligen Sara
Bertil Andersson
december 12, 2012
Geni är fantastiskt. Ett Släktforskningsprogram som möjliggör samarbete mellan släktforskare. Som bygger på att så mycket som möjligt kan göras offentligt och att ett ”världsträd” kan komma alltfler till del.
Tack vare insatsen och inregistreringar från enskilda forskare har ”geni” vuxit och har idag en bas på cirka 60 miljoner människor. För sin insats har de flesta betalt för att få ha ett konto hos ”geni”. Vem äger då geni? Häromdagen fick alla med ett genikonto besked att MyHeritage köpt geni.
Missnöjet med hur ”geni” har hanterat sina kontoinnehavare har tidigare förmodligen varit mycket stort. Många har tröttnat på hur de har blivit behandlade och givit upp. I och med MyHeritage köp har missnöjet med ”geni” blivit än större. Man har ensidigt brutit ingångna avtal. Tidigare ”livstidskontrakt” gäller inte längre. Erbjudande om nya avtal har givits utan dialog med kund/kontoinnehavare.
Ett företag som inte har en seriös dialog med sin kundbas riskerar att dö på sikt. Varifrån kommer nya idéer som kan utveckla företaget? Enskilda medarbetare har säkert bidragit. Men förmodligen inte från den ledning som funnits. Kanske har ledningen arbetat med en svår ekonomisk uppgift. Men basen är alla de som registrerat tusentals av egna efterforskningar. Slutar dessa att komma in kommer trädet att sluta växa och förmodligen att stelna och bli ointressant. Intresset och dynamiken kommer att upphöra. Varför har inte ”geni” sålt exempelvis tillbehör i form av uppbackningsprogram? Dessa köps istället från andra leverantörer.
I ”genis” intresse arbetar ett antal kuratorer, helt ideellt. Varför är ledningen för ”geni” osynlig och anonym? Varför lyfter man inte frågor och svårigheter i en dialogform med t.ex kuratorerna? Nu är det möjligen för sent. Men vill MyHeritage bevisa att de har ett ansvarsfullt tänkande och sätter värde på hederlighet är det dags att agera. Träd fram och visa er.