MyHeritage får 25 miljoner dollar i ny investeringar

MyHeritage får 25 miljoner dollar i ny investeringar

 Bessemer Venture Partners Vi är stolta att i dag kunna meddela att vi fått 25 miljoner dollar för att utöka MyHeritages verksamhet under de närmsta åren, vilket möjliggör fortsatt tillväxt och bättre tjänster för våra användare. Finansieringen kommer från Bessemer Venture Partners (BVP), nuvarande investerare Index Ventures, Accel Partners och Hasso Plattner Ventures deltar också.

BVP är ett globalt riskkapitalbolag med kontor i Silicon Valley, Cambridge, Mass., New York, Indien och Israel. BVP leverarar riskkapital till en rad olika branscher, platser och stadier av ett företags tillväxt. BVP har hjälpt till att skapa och stödja företag som Staples, Skype, VeriSign, Yelp, LinkedIn och Pinterest igenom svåra ekonomiska tider. Över 100 BVP-finansierade företag är börsnoterade i Nordamerika, Europa och Asien.

Den nya rundan av investeringar kommer MyHeritage att använda för att öka tillväxten av sina släkthistoriska tjänster och expandera sin kommersiella verksamhet världen över, införskaffa betydande europeiska register och påbörja ett crowdsourcing-projekt.

Adam Fisher från BVP Partner

Adam Fisher från BVP Partner

Adam Fisher från BVP Partner, som lett den här investeringen, kommer att ansluta sig till MyHeritages styrelse. Adam har blivit en hängiven släktforskare i takt med att han har arbetat med denna investering.  Han har undersökt företaget och släktforskningsbranschen. Han har blivit indragen i släktforskningsvärlden och fastnat. Adams egna träd har nu växt till 2 500 personer och vi välkomnar honom med öppna armar.

Vi är även tacksamma för det förtroende våra nuvarande investerare har i oss och ser fram emot en ljus framtid. Slutligen vill vi tacka er, MyHeritages användare, som gjort en investering i oss genom att anförtro oss med er data, tid och engagemang. Vi fortsätter att bygga bättre verktyg för att göra släkthistoria mer njutbar och tillgänglig för alla.

Kommentarer

E-postadressen hålls privat och kommer inte att visas.

  • Bertil Andersson

    december 12, 2012

    Geni är fantastiskt. Ett Släktforskningsprogram som möjliggör samarbete mellan släktforskare. Som bygger på att så mycket som möjligt kan göras offentligt och att ett ”världsträd” kan komma alltfler till del.
    Tack vare insatsen och inregistreringar från enskilda forskare har ”geni” vuxit och har idag en bas på cirka 60 miljoner människor. För sin insats har de flesta betalt för att få ha ett konto hos ”geni”. Vem äger då geni? Häromdagen fick alla med ett genikonto besked att MyHeritage köpt geni.
    Missnöjet med hur ”geni” har hanterat sina kontoinnehavare har tidigare förmodligen varit mycket stort. Många har tröttnat på hur de har blivit behandlade och givit upp. I och med MyHeritage köp har missnöjet med ”geni” blivit än större. Man har ensidigt brutit ingångna avtal. Tidigare ”livstidskontrakt” gäller inte längre. Erbjudande om nya avtal har givits utan dialog med kund/kontoinnehavare.
    Ett företag som inte har en seriös dialog med sin kundbas riskerar att dö på sikt. Varifrån kommer nya idéer som kan utveckla företaget? Enskilda medarbetare har säkert bidragit. Men förmodligen inte från den ledning som funnits. Kanske har ledningen arbetat med en svår ekonomisk uppgift. Men basen är alla de som registrerat tusentals av egna efterforskningar. Slutar dessa att komma in kommer trädet att sluta växa och förmodligen att stelna och bli ointressant. Intresset och dynamiken kommer att upphöra. Varför har inte ”geni” sålt exempelvis tillbehör i form av uppbackningsprogram? Dessa köps istället från andra leverantörer.
    I ”genis” intresse arbetar ett antal kuratorer, helt ideellt. Varför är ledningen för ”geni” osynlig och anonym? Varför lyfter man inte frågor och svårigheter i en dialogform med t.ex kuratorerna? Nu är det möjligen för sent. Men vill MyHeritage bevisa att de har ett ansvarsfullt tänkande och sätter värde på hederlighet är det dags att agera. Träd fram och visa er.

    • Sara

      december 12, 2012

      Hej Bertil,

      Tack för din engagerande kommentar.

      MyHeritage är medvetna om vad Geni är och vad de har att erbjuda sina kunder och inom vilka områden som det behövs förbättring. Till exempel erbjuder MyHeritage uppbackningstjänster, vilket är något som Geni inte erbjuder sina kunder.
      Vi försöker via våra sociala mediakanaler, med hjälp av kundtjänst och pressmeddelanden etc. att kommunicera alla ändringar som görs och utvecklingssteg som tas.

      Vi kommer att fortsätta att driva Geni.com som en separat webbplats som behåller namnet Geni. Vi har för avsikt att fortsätta utveckla Genis vision att skapa världsträdet och lägga till fler resurser för att de ska kunna nå sin potential. Många förmåner kommer att nå Genis användare tack vare MyHeritages teknologier och expertis.

      Om livstidskontraktet. Detta är inte något som MyHeritage erbjuder, och av den anledningen har dessa kontrakt tagits bort. De användare som tidigare hade livstidskontrakt har nu istället fått ett fem år långt abonnemang plus ett gratis fem årsdataabonnemang på MyHeritage.

      Vi har köpt Geni för att utöka antalet användare och information på MyHeritage (de har 7 miljoner registrerade användare jämfört med 65 miljoner användare på MyHeritage), för att ansluta Genis duktiga medarbetare till vårt arbetslag, för att lägga till de teknologier som de har skapat till vårt produktutbud och för att fortsätta vårt uppdrag att hjälpa familjer världen över att skapa deras släktträd och dela deras släkthistoria på webben.

      Vänligen Sara