Nytt: MyHeritage lägger till tvåfaktorautentisering (2FA) för att säkra ditt konto

Ökningen av globala cyberfaror framhäver behovet av att öka säkerheten för användarkonton på MyHeritage, för att skydda dem från obehörig åtkomst och skydda deras känsliga data.

En av de bästa metoderna för att säkra konton är Tvåfaktorautentisering (2FA).
2FA är ett extra säkerhetsskikt för ditt konto, utformat för att säkerställa att du är den enda personen som kan komma åt ditt konto, även om någon känner till ditt lösenord.

Vi planerade ursprungligen att lägga till 2FA för MyHeritage-konton inom tidsramen juli-augusti 2018. Men efter den senaste överträdelsen lovade vi att den 4 juni 2018 kommer vi att påskynda utvecklingen av denna funktion. Vi är glada att meddela idag, den 7 juni 2018, att vi har genomfört utvecklingen av 2FA för MyHeritage på rekordtid och har släppt den första implementeringen till alla användare av MyHeritage.

Att tillämpa 2FA på ditt MyHeritage-konto är valfritt och rekommenderas starkt. Vänligen tillbringa några minuter nu för att ändra ditt lösenord på MyHeritage (se hur) och följ sedan anvisningarna nedan för att lägga till 2FA till ditt konto.

Hur det fungerar

I MyHeritages första utgåva av 2FA anger du ett mobilnummer och kopplar det till ditt konto genom att tillhandahålla MyHeritage detta nummer. Då kommer du när som helst att kunna logga in på MyHeritage från en ny dator, surfplatta eller telefon, och regelbundet en gång i månaden skickar MyHeritage en sexsiffrig verifieringskod som ett textmeddelande till din mobiltelefon som du behöver skriva in på MyHeritage för att slutföra inloggningen framgångsrikt. Den här enkla mekanismen lägger till ett starkt säkerhetsskikt på ditt konto och även om en hacker har stulit ditt lösenord, kan de inte logga in på ditt MyHeritage-konto så länge de inte har ditt mobiltelefonnummer. Låt oss föreställa oss ett worst case-scenario där en hacker känner till både din e-postadress och ditt lösenord och försöker logga in på ditt MyHeritage-konto från en dator i, ett främmande land, som du aldrig förut använt för att komma åt MyHeritage. Deras försök att logga in som om de vore du kommer att misslyckas eftersom en verifieringskod kommer att skickas till DIN mobiltelefon och hackaren kommer inte att kunna ta emot och skriva in den och den misstänksamma aktiviteten att få koden på din mobiltelefon fast du inte har bett om det kommer att varna dig för att ditt lösenord har komprometterats.

Konfigurera 2FA för ditt MyHeritage-konto

Logga in på ditt MyHeritage-konto och klicka på ditt namn längst upp till höger på skärmen. En rullgardinsmeny öppnas. Klicka på ”Kontoinställningar”

Klicka på ”Aktivera tvåfaktorautentisering”:

 

Ange ditt nuvarande lösenord och klicka på Fortsätt:

 

 

Detta extra steg är nödvändigt för att vi ska vara säkra på att det verkligen är du.
Om du inte kommer ihåg ditt lösenord klickar du på ”Glömt lösenord?” Och följ proceduren för att återställa ditt lösenord och återvänd sedan hit och fortsätt inställningen.

Ange ditt mobilnummer:

Välj först ditt land från listan och ange sedan ditt telefonnummer tillsammans med alla prefix men utan några ledande nollor. Det här steget är nödvändigt för att vi ska kunna testa att skicka en kod till din mobiltelefon och se till att det verkligen är ditt nummer och att du har tillgång till det. När du klickar på ”Skicka kod” skickar vi en fyrsiffrig nummerkod till det telefonnummer du angav.

Ange verifieringskoden som du mottog i telefonen och klicka på ”Klar”:

 

Det är allt, du är nu säkrad med tvåfaktorautentisering! Ditt MyHeritage-konto är nu anslutet till detta telefonnummer och det kommer att användas i efterföljande inloggningar.

Logga in på ditt MyHeritage-konto efter att du har konfigurerat tvåfaktorautentisering:

Gå till www.myheritage.se och logga in:

Om det här är första gången du loggar in från den här datorn, surfplattan eller mobiltelefonen, eller om det har gått en månad sedan du sist loggade in, skickas en verifieringskod via SMS till mobilnumret som du registrerade. Ange den sexsiffriga verifieringskoden som du mottagit på din mobiltelefon:

Koden kommer att gälla i 10 minuter. Om du inte har angivit den i tid, gå tillbaka och logga in igen, och en ny kod skickas till din mobiltelefon.

Du är nu inloggad!

Vanliga frågor 

Fråga: Jag har ingen mobiltelefon. Kan jag ha 2FA på mitt konto?
Svar: För närvarande, nej

Fråga: Jag aktiverade 2FA, men nu vill jag inaktivera det. Hur kan jag göra det?
Svar: För närvarande kan detta endast göras genom att kontakta MyHeritage kundsupport. Senare kommer vi att tillhandahålla ett system för att göra det själv.

Fråga: Jag har lagt till 2FA till mitt konto, men glömde min mobiltelefon hemma idag och har inte den med mig. Kan jag logga in?
Svar: Du behöver inte ange en verifieringskod varje gång utan bara när du loggar in på MyHeritage från en ny dator. eller om en månad har gått från den sista gången du loggade in på samma dator. Om du behöver genomgå verifiering men inte har telefonen kan du inte logga in. Om det här är brådskande för dig, eller om det är en permanent fråga (t ex telefonen har förlorats eller stulits), kontakta då MyHeritage-support. Vår vänliga personal kan hjälpa dig och efter att ha tagit nödvändiga steg för att bekräfta din identitet (vilket kan kräva att du skickar dem ditt foto-ID), kan de tillfälligt inaktivera 2FA på ditt konto så att du kan logga in, och du kan ställa in det igen senare med en ny mobiltelefon.

Fråga: Min telefon blev stulen. Vad ska jag göra?
Svar: Inaktivera 2FA så att tjuven inte kommer att kunna logga in som om hen vore du, och aktivera den sedan med din nya mobiltelefon.

Fråga: Jag har köpt en ny telefon med ett nytt nummer. Kan jag byta min 2FA från den gamla telefonen till den nya?
Svar: Ja. Inaktivera 2FA och aktivera det sedan igen och sätt upp det med den nya telefonen.

Sammanfattning

Vi är glada att vara bland de första inom genealogi och DNA-industrin att ge våra användare det extra säkerhetsskiktet som erbjuds av tvåfaktorautentisering (2FA). Detta hjälper till att säkra ditt konto och dina personuppgifter på MyHeritage.

Vi arbetar på nya versioner av vår mobilapp och Family Tree Builder-programvara som stöder 2FA och dessa kommer snart att släppas.

MyHeritage huvudkontor i morse klockan 04:00, svärmar av ingenjörer och chefer som arbetar dygnet runt för att slutföra denna viktiga säkerhetsförbättring för er. Stående till höger är VD för forskning och utveckling, Ran Levy. MyHeritages VD stannade kvar  med de anställda för att personligen övervaka verksamheten.

 

Denna insats är vittnesbörd på vårt engagemang för våra användares integritet och säkerheten för de data de delar på MyHeritage.

Lämna en kommentar

E-post addresen är privat och visas ej