Efternamnseffekten – ditt efternamn avslöjar hur du shoppar

Efternamnseffekten – ditt efternamn avslöjar hur du shoppar

Den första bokstaven

Den amerikanska nättidningen Huffington Post har publicerat resultaten av en studie om ”efternamnseffekten”. Studien åsyftar att den första bokstäven i ditt efternamn avgör hur du spenderar dina pengar.

Studien har gjorts av biträdande professor Kurt Carlson vid Georgetownuniversitets handelshögskola McDonough.

Studien har kommit fram till att barn som har efternamn som börjar med alfabetets senare bokstäver, som till exempel Västberg eller liknande, är mer benägna att växa upp till att bli personer som spenderar pengar snabbare.

Studien har utfört fyra experiment, var av ett av experimenten gick ut på att ett e-postmeddelande skickat ut till 1 200 högskolestuderande om gratisbiljetter till en basketbollmatch. På grund av begränsat antal biljetter uppmanades studenterna till att svara så snabbt som möjligt för få en biljett.

Studenterna vars efternamn började med r-z svarade snabbare än resten av studenterna med ungefär tre minuter. Respondenterna med efternamn som började med alfabetets nio första bokstäver svarade långsammare än genomsnittet.

Vad beror detta beteende på?

Beteendet föddes redan i skolan, menar Carlson, när lärare ropade upp sina elevers efternamn i bokstavsordning. Barn som ropades upp i slutet kände att barnen som räknades upp först fick en mer förmånlig behandling.

Som en motreaktion har dessa barn utvecklat en slags opportunism och de tenderar att handla mer utifrån egenintresse senare i livet. De faller lättare för olika typer av erbjudanden som ”köp, i morgon kan det vara försent” eller ”endast 4 kvar”.

Barn vars efternamn börjar med alfabetets första bokstäver reagerar inte på dessa typer av erbjudanden. För dem är det inte lika viktigt med snabba köp.

Studiens resultat kan hjälpa oss som konsumenter att ta kontroll över det vi köper.

”Det första steget till egenmakt som vuxen är att erkänna dessa subtila faktorer som påpekar vårt beteende undermedvetet, för att ta tillbaka kontrollen över barnet inom oss”, avslutar Carlson.

Vad tycker du om studien? Tror du att ditt efternamn påvekar ditt beteende och shoppingvanor?

Taggar: ,